Mitä hakukoneoptimointi (SEO) maksaa?
Siinä vaiheessa kun on ymmärretty hakukoneoptimoinnin merkitys, mietitään mitä SEO maksaa? Tähän ei ole yhtä oikeeta vastausta, mutta alkaen hinnoittelua pystyy avaamaan. Hakukoneoptimointi ja sen hinta riippuu monesta tekijästä: sivuston laajuudesta, mitä SEO:n osalta lähdetään kehittämään, tehdäänkö kuinka paljon analyyseja ja tutkimuksia jne.
Hakukoneoptimoinnin tuntihinnat pyörivät sadan euron kummallakin puolella riippuen hakukoneoptimoinnin asiantuntijan kokemuksesta ja tasosta, mutta yleensä ollaan sadan euron paremmalla puolella. Toki monesti hintaan vaikuttaa myös ostettavien tuntien määrä. Esim. jos ostaa jatkuvaa kuukausitasolla tietyn määrän tunteja vai ostaako kertaluonteisesti muutaman tunnin konsultaation.
Analyysit, puhutaan sitten teknisestä SEO-analyysista, avainsanatutkimuksesta, kilpailija-analyysista jne. saa monesti ostettua kiinteällä hinnalla kun pyytää tarjouksen. Näissäkin toki on eroja, esim. kuinka monta kilpailijaa otetaan mukaan analyysiin.
Hakukoneoptimoinnin analyysit ja tutkimukset
Karkeasti ottaen tekninen SEO-analyysi lähtee noin 890€ ja sisältää löydösten pohjalta korjausehdotukset, sekä raportin läpikäynnin asiakkaan kanssa. Avainsanatutkimukset lähtee 800 eurosta liikkeelle ja kilpailija-analyysi 690€ ylöspäin.
Tutkimukset on tärkeä osa muuta hakukoneoptimoinnin tekemistä, koska sillä saadaan dataa nykytilanteesta ja voidaan priorisoida tulevaa tekemistä. Näin tuntityönä tehtävät toimenpiteet tehdään tehokkaasti sinne missä siitä on eniten hyötyä ja muutospotentiaali on suurin. Samoin vaikka omat in-house tekijät tekisivät sisällön optimointia, näin saadaan focus ohjattua oikeisiin asioihin ja järkevään tekemiseen.
Toiset yritykset ulkoistavat koko hakukoneoptimoinnin tekemisen, toiset ulkoistavat osan siitä ja ostavat asiantuntevaa konsultointia oman henkilökunnan tekemisen tueksi. Omalla henkilökunnalla harvoin on aikaa perehtyä hakukoneoptimointiin sen vaatimalla intensiteetillä, koska tyypillisesti SEO-hommia hoidetaan muun markkinoinnin töiden ohessa ja aika monesti se jää todella vähäiseksi. Ottamalla mukaan hakukoneoptimoinnin asiantuntijan ulkopuolelta, varmistat että SEO:n suhteen tehdään oikeita asioita joilla on merkitystä ja yrityksen omat työntekijät saavat sparria sekä konsultointia mitä kannattaa tehdä ja miksi kannattaa tehdä juuri nyt.
Tutustu hakukoneoptimoinnin palveluihimme lisää täällä.